PURTICI

Z E P A
 
PortalPortal  HomeHome  GalleryGallery  CalendarCalendar  Kako koristiti ovaj Forum?Kako koristiti ovaj Forum?  TražiTraži  Lista članovaLista članova  Grupe korisnikaGrupe korisnika  RegistracijaRegistracija  LoginLogin  
Share | 
 

 RAMAZANSKI POST I ZDRAVLJE

Vidi prethodnu temu Vidi sljedeću temu Go down 
AutorPoruka
Admin
Admin


Broj postova: 354
Registration date: 2008-05-28

KomentarNaslov komentara: RAMAZANSKI POST I ZDRAVLJE    Tue Aug 02, 2011 12:31 pm

RAMAZANSKI POST I ZDRAVLJE
Esselamu alejkum
dragi prijatelji,

uz iskrene čestitke povodom blagoslovljenog mjeseca Ramazana, uz najljepše želje da vam ramazanski post protekne u ljepoti ibadeta i druženja sa Kur'anom, Hadisom, porodicom, rodbinom i prijateljima, kao skromnu ramazansku hediju prilazemo prigodan članak pod naslovom: RAMAZANSKI POST I ZDRAVLJE, nadajući se da ce naši čitaoci naći u njemu neke korisne informacije.

RAMAZAN ŠERIF MUBAREK OLSUN.

Prof.dr.sc.Smajil Durmišević
Prim.mr.sc.Jasminka Durmišević-Serdarević


Pišu:Prof.dr.sc.Smajil Durmišević,

prim.dr.med.spec.
Prim.mr.sc.Jasminka Durmišević
Serdarević,dr.med.spec.



RAMAZANSKI POST I
ZDRAVLJE
Post u mjesecu Ramazanu, post u obliku u kojem ga prakticiraju
muslimani, objavljen je II godine po Hidžri, odnosno 624. godine po Miladu, tj.
po rođenju Isaa a.s. Ramazanski post je treći islamski šart – uvjet.
Post je kroz historiju ljudskog roda bio stalno prisutan kao dio Objava
Uzvišenog Stvoritelja koje su dostavljane svim Božijim poslanicima od Adema
a.s. do psljednjeg Božijeg poslanika Muhameda s.a.v.s., tako da su i raniji Božiji
vjerovjesnici donosili svojim narodima obavezujuće poruke i upute o postu, tako
da ga susrećemo i kod drugih religija i kao dio prakse sljedbenika tih vjerskih
učenja – katolika, ortodoksa, jevreja i drugih. Mada se post kod nemuslimana
razlikuje od posta muslimana, post je uvijek obligatni - obavezni dio vjerske
doktrine i prakse.
Stari narodi su empirijski-posmatranjem uočavali da post, kao i druge
vrste prakse koja osnažuje volju, strpljenje i izdržljivost, ima pozitivne efekte na
ukupni duhovni i materijalni napredak naroda. Legenda kazuje da je grčki
filozof Sokrat boravio u nekim ratnim pohodima u zemlji Tračana i da je tamo
uočio praksu njihovih ljekara da se kod bolesnika bave, pored tjelesnih aspekata
bolesti, i duhovnom stranom i zdravlja i liječenja. Vrativši se u Grčku poručio
je svojim sunarodnjacima ljekarima da Tračani imaju bolju medicinu, jer stoje
na stanovištu da istovremeno treba liječiti i tijelo i duh. Antički grčki liječnik,
osnivač medicine, koji je živio u IV vijeku prije Isaa a.s., Hipokrat, poklanjao je
značajnu pažnju postu i smatrao ga važnim sredstvom u borbi protiv bolesti.
Međutim, muslimani ne poste da bi bili zdravi. Post je ibadet. Muslimani
poste da bi se približili Uzvišenom Stvoritelju, da bi zadobili Božiju milost, da
bi iskazali bogobojaznost. Poznato je da se hadis “Postite da biste bili zdravi”
smatra slabim (daif) i takvim su ga smatrali i Et-Taberani, Ebu Neim, hafiz el-
Iraki. To jasno proističe i iz Kur’anskog teksta 183. i 184. ajeta sure Bekare: “O
vjernici! Propisuje vam se post, kao što je propisan i onima prije vas, da biste se
grijeha klonili, ito neznatan broj dana; a onome od vas ko bude bolestan ili na
putu – isti broj drugih dana. Onima koji ga jedva podnose – otkup je da jednog
siromaha nahrane. A ko drage volje da više, za njega je bolje. A bolje vam je,
neka znate, da postite.” (Kur’an Časni: Sura Bekara: 183. i 184. ajet)

2
Polazeći od jednog od osnovnih principa islama, u čemu je saglasna
islamska ulema i drugi učenjaci, koji imaju pozitivan stav prema islamu i praksi
muslimana, da je u svemu onom što je Allah đ.š. naredio dobro i u svemu onom
što še Allah đ.š. zabranio loše, ramazanski post kao stroga islamska vjerska
obaveza ima i zdravstveno korisne posljedice po postača, ako se post provodi u
okvirima i granicama propisanim za post. Uzivišeni Stvoritelj je, stvoriši
čovjeka kao umno biće, propisao i obavezu iskazivanja takvalukabogobojaznosti
prema Gospodaru Uzvišenom, te odredio parametre kojima se
mjeri ta bogobojaznost, ali je odredio i granice u kojima obaveza neće dovesti
do štetnih posljedica kod vjernika. Post je jedan od najznačajnijih parametara
mjerenja stepena takvaluka i imana kod vjernika a uslovi pod kojima se post
provodi ili ne provodi su granice koje osiguravaju da islamski post neće imati
štetne posljedice po zdravlje postača.
Sa zdravstvenog aspekta ramazanski post ima dvije komponente: duhovnu
– mentalnu – psihičku i somatsku ili tjelesnu komponentu.
Islamski post utiče na jačanje volje postača, osposobljava ga da kontroliše
i gospodari svojim strastima, jača kod postača samoprijegor, razvija osjećaj za
disciplinu, intenzivira razmišljanje postača o Stvoritelju Uzvišenom, Njegovim
blagodetima, moći i milosti prema ispravnim vjernicima, post osnažuje i čeliči
karakter postača, snaži njegov duh i volju. Post, kao odgojni metod razvijanja
samosavlađivanja, strpljenja i izdržljivosti bio je poznat i starogrčkim
pedagozima. Starogrčki pedagozi išli su i dalje, gladnim učenicima bi prinosili
obilne, mirisne obroke, a prije nego bi oni kušali jelo ono bi bilo uklonjeno.
Razmtrajući aspekt somatske ili tjelesne komponente posta i uticaja posta
na fizičko zdravlje postača, moramo poći sa stanovišta da je post namjenjen
zdravim ljudima i da se preporučuje zdravima, te da se ne smije olahko prići
preporuci da neko u određenom zdravstvenom stnju može ili ne može postiti.
Smatramo da ramazanski post ima korisne efekte u zaštiti i unapređenju zdravlja
zdravih postača a da se korisni efekti mogu naći i kod nekih stanja organizma
koja se mogu okvalifikovati odstupanjem od punog zdravlja.
Smatra se korisnim pošteda probavnog sistema od unosa hrane i pića za
određeni period vremena, što je u ramazanskom postu definisano vremenom od
sehura do iftara. U tom periodu, obzirom da je matabolizam smanjenog
intenziteta, dolazi do otplavljivanja nakupljenih štetnih produkata metabolizma,
dolazi do smanjenja koncentracije masnoća u krvi, sniženja nivoa šećeraglukoze
u krvi, stabilizacije i sniženja krvnog tlaka, stabilizacije nekih
hormonskih sistema, reducira se gojaznost, usporavaju mehanizmi razvoja
zakrčenja krvnih sudova, itd. Značajan efekat posta je na srčano-žilni sistem i
cirkulaciju krvi kod postača. Zbog značano smanjene funkcije probavnog
sistema i sistema za izlučivanje mikraće, značajna područja vaskularnog sistema
se isključju, a krv se djelomično povlači u depoe olakšavajući rad srcu, a
djelomično se te rezerve krvi preusmjeravaju za opskrbu krvlju srca i centralnog

3
nervnog sistema, što povoljno djeluje na srčani rad i pospješuje intelektualne
sposobnosti postača.
Kod islamskog posta intimni kontakti su dozvoljeni između iftara i
sehura, tako da post ne ometa seksualne funkcije.
Pozitivni efekti posta ogledaju se i u pauziranju postača od eventualnog
upražnjavanja štetnih navika: pušenja, konzumranja većih količina kafe i čaja,
alkohola, opojnih sredstava. Post, bar privremeno, rasterećuje organizam ovih
postača od opterećenja štetnim materijama.
Post blagotvorno djeluje i na ozdravljenje karakternih osobina postača.
Postači se uzdržavaju od laganja, ogovaranja, potvore, zavidnosti, kovanja
neprijateljskih planova, što unapređuje međuljudske odnose i razvija kohezione
snage koje jačaju porodične, komšijske i džematske veze, utiče na poboljšanje
mađudržavnih veza, dovodi do stišavanja ili prekida ratnih dejstava, jer, šejtani
prokleti su vezani u toku Mubarek Ramazana, pa su njihovi uticaji na ljude
samnjeni.
Kod nekih zdravstvenih stanja post može pričinjavati značajna poteškoće i
post bi se teško podnosio. Neka od tih stanja su: smanjenje zapremine želuca
zbog bolesti ili hirurške intervencije, stanja značajnih krvarenja i malokrvnosti,
iscrpljenost – kaheksija kod malignih bolesti, teže forme šećerne bolesti, koje
zahtjevaju inzulinsku terapiju i redovnu dijabetičnu ishranu, ovisnost o
lijekovima koji se često primjenjuju, npr. koronarodilatatori kod angine pektoris,
trudnoća i dojenje, rad na poslovima koji zahtjevaju enormni fizički napor,
obilno znojenje i izvode se u nepovoljnim mikroklimatskim uslovima: rudari –
jamski radnici, livci, topioničari, radnici na topljenju stakla, itd., i druga
oboljenja koja zahtjevaju poseban i intenzivan higijensko-dijetetski režim.
Istraživanja uticaja ramazanskog posta na zdravlje postača zasnovana na
naučnim činjenicama, to jest, medicinska saznanja zasnovana na naučnim
dokazima, provedena u više istraživačkih ustanova, kao što su: Institut za
istraživanja uticaja ramazanskog posta Hasan II, na Medicinskom fakultetu u
Maroku, na Institutu u Lilu, Francuska, u Centru za medicinska istraživanja
Specijalne bolnice Kralj Fejsal u Rijadu, i drugdje, govore da ramazanski post
ima značajne efekte na metabolizam i zdravih i bolesnih postača. Uočen je
koristan efekat, naročito, na regulisanje masnoća u krvi, povoljan efekat kod
oboljelih od čira na želucu i dvanaestopalačnom crijevu, na poboljšanje
regulacije šećera u krvi, na neke hormonske poremećaje. Ramazanski post
blagotvorno djeluje na uspostavu pravilnog ritma spavanja, fizičke aktivnosti,
navika u ishrani, itd., što može rezultirati uspostavljanju ispravnog stila života,
poboljšati i unaprijediti zdravlje te spriječiti dalja oštećenja zdravlja.
Najbolji pregledni članak iz ove oblasti dali su Layla Mammo i saradnici
koji je objavljen u Biltenu Istraživačkog centra Specijalne bolnice Kralj Fejsal u
Rijadu. Autori su zaključili da su efekti ramazanskog posta značajni, ali da su
rezultati istraživanja često protivriječni zbog nedovoljno izgrađenih standarda u
metodologiji ovih istraživanja, te da često istraživači ne uzimaju u obzir ili u

4
radovima ne prikazuju godišnje doba i sezonu kada je Ramazan bio u vrijeme
istraživanja, te da je obavezno u istraživanjima uzetri u obzir i socijalni i
ekonomski status ispitanika, postača i kontrolne grupe ispitanika.
Razmatrajući pitanje ramazanskog posta sa zdravstvenog aspekta možemo
zaključiti sljedeće:
1.Pošto ramazanski post, sa islamskog vjerskog stanovišta, ima velike fadiletevrijednosti,
a kod značajnog broja bolesnih stanja mogućnost prakticiranja posta
može biti zdravstveno dvojbena, to u pogledu zdravstvene odluke treba
konsultovati ljekara specijalistu za dotično bolesno stanje, koji i sam posti, koji
ima određeno vjersko znanje a zna i sklon je cijeniti vrijednost islamskog, a
naročito ramazanskog posta.
2.Ipak, potpuno je jasno i poznato, da su milioni zdravih muslimana postili kroz
mnoge genaracije, bez očiglednih štetnih posljedica po zdravlje.


Na vrh Go down
Vidi profil korisnika http://purtici.myrealboard.com/portal.htm
 

RAMAZANSKI POST I ZDRAVLJE

Vidi prethodnu temu Vidi sljedeću temu Na vrh 
Stranica 2/1

Permissions in this forum:Ne možete odgovoriti na teme ili komentare u ovom forumu
PURTICI ::  :: -